Çin’de 2019 yılının sonunda ortaya çıkan, 2020 yılının Mart ayında Dünya Sağlık Örgütü tarafından pandemi ilan edilmesiyle tüm dünyanın gündemine oturan Corona virüsü sağlığımız kadar iş hayatına da oldukça fazla tehdit oluşturuyor.
Turizm başta olmak üzere birçok sektörü oldukça zora sokan Corona virüsünden olumlu olarak etkilenen sektör var mı diye sorarsanız, bunun cevabı “Online Satış ve Eticaret” sektörü olacaktır.
Mağazaların kapanması ve insanların vakitlerinin çoğunu evde geçiriyor olması, online satışları doğal olarak artırmış oldu. Maske ve antibakteriyel ürünlerinin yanı sıra evde spor yapmaya yönelik ürünlerin satışları en yüksek seviyeye ulaştı. Hemen her ürünün online satış hacmi arttı.
Şubat ayında 2.160 USD zirvesinden Mart ayında 1.676 USD dip seviyesine düşen Amazon’un bugünkü hisse değeri 2.400 USD’ye, eBay’in 26 USD dip seviyeden 43 USD’ye, ETSY’nin 33 USD dip seviyeden 75 USD’ye, Shopify’ın ise 355 USD dip seviyeden 750 USD’ye ulaşmış durumda.
Online Satış Yapan Kişi Sayısı Artacak
Online pazar yerlerinin, bu pazar yerlerinde satış yapanların, Shopify gibi altyapı sağlayan yazılım firmalarının, lojistik gibi online satışlarla doğrudan ilgili sektörlerin bu dönemde iş hacimleri artırmış olsa da, iş dünyası için göstergelerin çoğu olumsuz yönde. Bu durum önümüzdeki iki sene içerisinde işsiz sayısında ciddi oranda artış olmasına sebep olacak.
İşsiz kalan kişilerin bir kısmının yeni girişimcilere dönüşeceği ve bu girişimciler içerisinden de başarı hikayeleri çıkabileceğini öngörmek hiç de zor değil. Öngörülemeyen ise; başarılı olanların yüzdesinin ne olacağı. Bu noktada online satış yapmak yeni girişimcilerin en fazla tercih ettiği konuların başında geliyor. Benim öngörüm özellikle tek kişilik veya küçük ekiplerden oluşan yeni online satıcıların artacağı yönünde.
Türkiye’den Avrupa’ya Online Satış Yapanların Sayısı Artacak
Türkiye’nin ihracata olan ilgisi her zaman fazla olsa da, yeni dönemde bu ilgi çok daha fazla artacak. Özellikle online satış yapan bireysel satıcılar ve küçük işletmeler Avrupa’ya çok daha fazla satış yapmaya odaklanacaklar. Türkiye’de faaliyetlerini aktifleştiren Amazon’un Avrupa’ya satış konusunda Türkiye’de bilincin artmasına yönelik yaptığı çalışmalar, ETSY’i üzerinden satış yapılan satıcıların artıyor olması, özellikle küçük girişimcilerin oldukça heveslenmesini sağlıyor.
Küçük girişimciler kadar orta ve büyük çapta girişimcilerin ve özellikle üreticilerin, doğrudan online satışa yönelmesi, fason üretim vizyonundan kendi markalarını oluşturup doğrudan kendilerinin satış yapmaya başlaması gerekiyor.
Türkiye’den Avrupa’ya ihracat köprüsünün önündeki engeller arasında Avrupa ülkelerindeki mevzuatın ve ticaret kültürünün girişimciler tarafından çok fazla bilinmemesi geliyor. Bu engellerin aşılması için elimizde yeni fırsatlar var. Özellikle son 5 yıl içerisinde Avrupa’ya göçen Türkler, hem Türkiye dinamiklerini iyi bilmeleri hem de göçtükleri ülkelerdeki dinamikleri öğrenmeye başladıkları için, Türkiye’deki üreticiler ile iş ortaklıkları oluşturarak Avrupa’ya ihracatın kapısını açabilme olanağı sağlayabilirler.
Şimdi Yola Çıkma Zamanı
Birleşik Krallık’ta iki yıldan fazla yaşayan herkes senenin son üç ayının ne kadar hareketli geçtiğini fark etmiştir. Eğer benim gibi online satış yapıyorsanız, Black Friday ve Christmas döneminde yıl içerisinde yapılan satışların katlanarak arttığına şahit olmuşsunuzdur.
Corona virüsü sebebiyle tedarik zinciri olumsuz yönde etkilendi. Özellikle Amazon’un eski ve köklü satıcıları, bu durumdan en fazla zarar görenler arasına girdi. Ekonomik açıdan iyi bir gösterge olmasa dahi; Türk Lirasının değer kaybını aslında ihracat yapma hacmini ve karlılığı artırmak için bir fırsata dönüştürmek mümkün.
Haziran ve Temmuz aylarında atılacak adımlar ile yeni online satıcıların yıl sonuna hazırlanması, Türkiye’nin ihracat hacmini artırması ve önümüzdeki yıllar için daha fazla umutlanması mümkün olacak.
Bu yazı ilk olarak Turkish British dergisi sayısında yayınlanmıştır. TBMAG dergisinde yayınlanan yazıya buradan ulaşabilirsiniz.